74 % av respondentene i utarbeidelsen av Norsk Transportplan oppga at pris var den viktigste vurderingen ved valg av transportør/transportform.(NTP 2018-2027)
Hvis pris er så viktig og det også er nesten 100 % sannsynlighet for å oppnå verdifulle resultater - hvorfor ikke prøve selv?
Vi tør hevde at for å sikre varige kostnadsbesparelser så må man som fraktkjøper se ut over det at å forhandle noen priser et sted og av og til kanskje ikke nødvendigvis er den mest effektive veien til målet hvis du ønsker å styrke virksomheten og sikre både harde og myke gevinster. Effekten av "ekspertinnkjøp" er betydelig på kort sikt, men spesielt effektfull på lang sikt.
Enkeltstående leverandører har kanskje ikke så mange muligheter for å kunne redusere sine egne kostnader og dermed så kan de heller kanskje ikke tilby betydelige bedre arbeidsbetingelser, vilkår og prisreduksjoner enn sist til samme kvalitet. Vår utfordring til dere er – hva med å erstatte den tradisjonelle måten å forsøke å redusere sine egne kostnader på med en annen tilnærming og dimensjon? Vi jobber i de mulighetene hvor vi har en positiv og lønnsom påvirkning.
Det er ikke lenger enkeltstående bedrifter som konkurrerer, men bedriftsnettverk. De bedriftene som ikke er ledende innen sin kategori må kompensere manglende stordriftsfordeler på andre måter.En måte å gjøre dette på er gjennom tettere samarbeid med dine leverandører og kunder. Gjennom samhandling og samarbeid på tvers av bransjer bringer vi inn konkurransekraft til din virksomhet du ikke kan oppnå alene.
Vi driver kommersiell og operativ forvaltning av våre kunders transport- og logistikkavtaler. Det betyr at vi inntar en aktiv rolle i våre kunders rammeavtaler og sikrer riktig plass i markedet. En "standard transport- og logistikkavtale" sier en del om forpliktelser, men ikke nødvendigvis noe om hvordan prisene blir dagen etter signering.